الأحد، 28 ديسمبر 2008

عفوا يا أعدائنا ... عاجل


سنظل هكذا
رغما عنكم وعن أنفسنا
لن يعنينا شيء
ولن يحركنا شيء
ولن نبكي
ولن نعيش بكرامة
سنظل هكذا

مرددين أنا الأوائل
في الصمت الرهيب
سنظل نشفي غليلنا في أنفسنا
ناقمين علينا
حاقدين بما وصلنا إليه
من تفاهة
ومن لا معنى
سنعلن كل يوم عن خبر وفاة الضمير
وسنرجوا تحقيق المستحيل
وسندعوا عليكم
بكل ما أوتينا من قوة
ومن رباط الخيل


يا لوعة الثكالى والأرامل واليتم
يا خيبة النفس القوية
يا فرحة إخوان الشياطين
يا غربتي في بلادي
أنا بلا حياة جديدة
والقديمة ترهلت
وانقطع موردها ومنبعها
إلى الأبد

لن يهمنا من ضاعوا
فلقد نذرناهم لكم
فقتلوهم كل يوم
وأبيدوهم عن بكرة أبيهم
فنحن قد وعدناكم بعدم الحراك
وسنظل على الوعد والعهد
وسيظل حذاءنا مرفوعا دائما
عاليا خفاقا
بيننا إلى الأبد
وكلنا (( منتظر ))
وكلنا منتظر لقصف جديد
وخراب مبيد
فكلنا عبييد
سنظل نحفر في المحيط
ونشرب كلنا من الخليج
فلن نجوع نحن بعد الأن
ولن يكون منا أي بشر
ولا إنسان
فكلنا على عتبة السلطان
كلنا مريد

هناك 3 تعليقات:

فشكووول يقول...

كلامك حلو يا احمد حشمت بس انا مش موافق على حكاية منتظر دى وحذائه .. احنا مش عايزين احذيه طب بعد منتظر ما قذف بالحذاء عملناايه .. بننضرب على قفانا وبطننا فى غزه عمل لنا ايه الحذاء .. مش عايزين حذاء .. عايزين نهضه شامله للامه .. نهضه ترتفع باوطاننا .. نهضه فى كل شيئ حتى فى القوه .. هذا فقط هو ما يجعلنا امه حيه .. اما غير ذلك فلا
كل عام وانت بخير بمناسبة الهام الهجرى الجديد

Ahmed Hishmat يقول...

فشكول بيه
أولا : منور المونة جدا جدا
ويا مرحب بيك قوي
ويا ريت متبطلش تزورنا

ثانيا : أنا كان قصدي إني أسخر من موقف كل من جعل البطولة رمزا مقصورا على منتظر
مع إن فعله لا يقارن بمجرد تعريف معنى البطل
على رأي واحد أعرفه قال :
إحنا كده
شعب خلينا من اللي رفع جزمته بطل
ومن اللي كتب على فلنته تضامنا مع غزة في ماتش كوره داعيه
..................
عرفت قد ايه أنا كنت متفق مع رأيك
بس انت استعجلت في حكمك

فشكووول يقول...

احمد حشمت حبيبى .. تحياتى
اصل انا مفقوعه مرارتى من المخ العربى ومن العقل الجمعى العربى .. اعذرنى لو ما كنتش فاهمتك كويس
كل سنه وانت طيب